We wtorkowym wydaniu Echa Dnia w dziale REGIOEDUKACJA  (z dn.23.04.2013 r.) został zamieszczony artykuł o naszej Szkole. Wywiadu udzielili nauczyciele z Gimnazjum Językowego i Liceum Ogólnokształcącego KSP. Poniżej zamieszczamy tekst tej publikacji

Szkoła, która pomaga uczniom rozwinąć skrzydła

Gimnazjum i liceum ogólnokształcące w Kolegium Szkół Prywatnych w Kielcach stawiają nie tylko na rozwój wiedzy i umiejętności młodzieży.

- Za kilka, kilkanaście lat to właśnie ci młodzi ludzie będą kreować naszą rzeczywistość. Dlatego zależy nam, by jak najlepiej przygotować uczniów do życia – mówi Marzanna Garmulewicz, nauczycielka fizyki w Kolegium Szkół Prywatnych w Kielcach.

- Wpajamy uczniom szacunek dla powszechnie przyjętych wartości, aby stali się godnym naśladowania przykładem. Naszym zadaniem jest połączenie tradycyjnych wartości z otwartością na zmiany zachodzące w świecie – mówi Marzanna Garmulewicz. – Między innymi właśnie ten cel znalazł się w misji szkoły. Misja została określona i zaakceptowana przez wszystkich nauczycieli kilkanaście lat temu, ale patrząc z perspektywy czasu oraz zmian społeczno-politycznych, staje się ona coraz bardziej aktualna. Nasze założenia nie tylko nie tracą na wartości, ale nieustannie zyskują.

AKTYWNI MŁODZI OBYWATELE

Wiele działań Kolegium Szkół Prywatnych koncentruje się właśnie w obrębie tej misji.

- Przede wszystkim chcemy jak najlepiej przygotować uczniów do udziału w życiu społecznym, żeby stali się aktywnymi obywatelami regionu, kraju oraz Europy – podkreśla Ewa Kolus, nauczycielka historii w szkole podstawowej, gimnazjum i liceum ogólnokształcącym.

Młodzież już od najmłodszych lat, niemal na własnej skórze, poznaje mechanizmy demokracji.

- Co roku odbywają się wybory do samorządu szkolnego. Uczniowie mogą w nich aktywnie uczestniczyć. Jest więc kampania przedwyborcza, debata, podczas której kandydaci prezentują swoje programy oraz same wybory. Przy okazji wyborów prezydenckich czy parlamentarnych również takie organizujemy w szkole, szczególnie dla młodzieży licealnej, żeby mogła posmakować, co to znaczy, że każdy z nas dysponuje tym jednym głosem. To kształtowanie świadomości obywatelskiej to jeden z ważniejszych celów, jaki nam przyświeca – podkreśla Ewa Kolus.

Młodzież poznaje swoje miejsce we Wspólnocie Europejskiej.

- Zależy nam, żeby stali się przyszłymi, aktywnymi obywatelami Europy, żeby z dumą przyznawali się do swoje polskości. Dlatego co roku, w maju organizujemy Dzień Unii Europejskiej, przy okazji którego uczniowie gruntowanie poznają historię Unii Europejskiej, ojców-założycieli, tradycję, kulturę i ustroje państw członkowskich – wymienia Ewa Kolus.

PATRIOTYZM REGIONALNY

To poznawanie zaczyna się jednak od tego, co najbliższe.

- Chcemy kształtować postawę patriotyczną poprzez okazywanie szacunku do historii, kraju, regionu i kulturowego dziedzictwa. Uczymy dumy z własnej ojczyny, zarówno tej dużej, jak i tej małej, najbliższej. Pomagają w tym konkursy o charakterze regionalnym – wyjaśnia Ewa Kolus. – Jednym z nich, realizowanym cyklicznie, jest konkurs „Rodzinne korzenie – zostań badaczem domowej historii”. Już odbyły się cztery jego edycje. Za każdym razem spotkał się z dużym zainteresowaniem, co nas bardzo cieszy, ponieważ poprzez poszukiwanie własnych korzeni, młodzież poznaje historię regionu, uczy się zbierać materiały, stając się badaczami tej historii.

Innym projektem edukacyjnym, w którym bierze udział młodzież z klas pierwszej i drugiej gimnazjum jest konkurs zorganizowany przez Ośrodek Myśli Patriotycznej i Obywatelskiej, a dotyczy historii ludności żydowskiej na terenie Kielc. Jej tragiczne losy pozwalają na głębszą refleksję na temat jednej z głównych zasad demokracji, czyli poszanowania praw drugiego człowieka.

- Jednym z zadań było wyszukanie wszelkich informacji na temat wskazanego miejsca, jego historii oraz ludzi z nim związanych. Jest też postawiony duży akcent na historię mówioną, na przekazy ustne, sięganie do wiedzy poprzednich pokoleń, ale z perspektywy współczesności. Jak wiemy, to spojrzenie jest zupełnie odmienne – zauważa Marzanna Garmulewicz.

PRZESZŁOŚĆ I TERAŹNIEJSZOŚĆ

Regionalizm jest bardzo ważny i obecny w procesie poznawczym i edukacyjnym. W Kolegium Szkół Prywatnych jest już pewna tradycja związana z projektami regionalnymi.

- Mamy wycieczki, podczas których uczniowie poznają zabytki świętokrzyskiej ziemi, ale na tym nie poprzestajemy. Organizujemy projekty tematyczne, które koncentrują się wokół nauk przyrodniczych: chemii, biologii, fizyki. Mieliśmy duży projekt dotyczący poznawania zabytków kultury przemysłowej. Cały nasz Staropolski Okręg Przemysłowy to ogromne dziedzictwo kulturowe i przemysłowe. Dzieci pojechały do fabryki topienia bazaltu w Starachowicach, gdzie poznały ten proces, odwiedziły hutę stali w Ostrowcu Świętokrzyskim, były w kopalni krzemienia w Krzemionkach Opatowskich, a także w muzeum starożytnego hutnictwa w Nowej Słupi. Na własne oczy mogły się przekonać, że te tradycje przemysłowe, hutnicze, nie zrodziły się z chwili na chwilę – podkreśla Marzanna Garmulewicz.

W tych wędrówkach w przeszłość, nie ginie teraźniejszość. Znaczące wydarzenia kulturalne, znajdują odzew w podejmowanych działaniach.

- Organizowaliśmy konkurs dla uczniów województwa świętokrzyskiego, poświęcony życiu i twórczości Czesława Miłosza. Kiedy rozpoczął się rok Marii Skłodowskiej-Curie, pojawił się cykl zajęć poświęcony tej postaci oraz konkurs związany z jej życiem. Obchodziliśmy rok Janusza Korczaka. Staramy się w miarę możliwości korzystać z różnego rodzaju ofert, które do młodzieży kierują ośrodki kultury i nauki – wymienia Artur Knap, nauczyciel języka polskiego w gimnazjum i liceum ogólnokształcącym. – Zależy nam, żeby młodzież miała do czynienia z dobrym filmem, czy spektaklem, i to nie tylko na terenie Kielc, ale organizujemy wyjazdy do teatrów w Krakowie czy w Warszawie.

OBYWATELE EUROPY

W Kolegium Szkół Prywatnych w Kielcach duży nacisk jest położony na naukę języków obcych. Ale zajęcia na gramatyce i słówkach się nie kończą.

- Aby uatrakcyjnić naukę języków obcych i zapoznać uczniów z kulturą Europy Zachodniej, ale w trochę zupełnie inny sposób, od kuchni, nauczyciele języków obcych organizują cykliczne zajęcia pozalekcyjne, podczas których prezentują między innymi kulinaria, humor, a więc tę mniej oficjalną cześć kultury niemieckiej, angielskiej czy francuskiej – zdradza Artur Knap.

- Okazją do rozwijania umiejętności językowych są organizowane corocznie wyjazdy do krajów anglo-, niemiecko- czy francuskojęzycznych. Tam uczniowie mają okazję w praktyce zastosować swoją wiedzę, przełamać barierę komunikacyjną – zaznacza Ewa Kolus.

I nie o język tu tylko chodzi.

- Ważną rzeczą, oprócz kompetencji językowych, są także tak zwane kompetencje miękkie, które mogą się później przydać w poszukiwaniu pracy na europejskim rynku. Do tego też chcemy jak najlepiej przygotować naszych uczniów – wyjaśnia Marzanna Garmulewicz. – Oczywiście zdajemy sobie sprawę, że jesteśmy tylko jednym z wielu ogniw w kształceniu, ale już na tym etapie chcemy walczyć ze stereotypami, uczyć odnajdowania się w odmiennej kulturze.

SZKOŁA OTWARTA NA INNYCH

Temu właśnie służył realizowany w zeszłym roku projekt językowy eTwinning. – To łączenie i współpraca bliźniaczych szkół w Europie. Nasza szkoła współpracowała z placówką w Turcji. Głównym celem było poznanie młodzieży z innego kraju: jej zainteresowań, kultury, tradycji no i oczywiście w naturalny sposób posługiwanie się językiem obcym. Tutaj ważne było też to, że Turcja pod względem kulturowym bardzo się różni od Polski. Dzięki temu młodzież uczy się otwartości na odmienne wartości życia codziennego innych państw Europy i świata – podkreśla Marzanna Garmulewicz.

To „otwarcie” jest widoczne na każdym kroku. Od kilku lat Kolegium Szkół Prywatnych zaprasza uczniów klas szóstych, a nawet i piątych szkół podstawowych z województwa świętokrzyskiego na ciekawe lekcje pokazowe.

- Organizujemy warsztaty z biologii, fizyki, czy języka polskiego i pokazujemy, że lekcje z tych przedmiotów wcale nie muszą być nudne, że ta sucha wiedza może się przekładać na ciekawą praktykę – zauważa nauczycielka fizyki.

Szeroka oferta zajęć dodatkowych jest skierowana do uczniów Kolegium Szkół Prywatnych.

- Szukamy w naszym uczniu dobrej, mocnej strony, w kierunku której będzie się mógł rozwijać – wyjaśnia Ewa Kolus. – Dbamy o to, by nasi uczniowie nie byli anonimowi. Staramy się pracować z każdym, i to zarówno z tym wybitnie zdolnym jak i tym, który wymaga dodatkowej pracy. System nauczania w szkole sprzyja tego typu działaniom.

NIE TYLKO DLA OMNIBUSÓW

- Jesteśmy nastawieni na rozwój każdego ucznia. Nie oczekujemy, że trafią do nas same omnibusy i tych omnibusów będziemy kształcić dalej. Zależy nam na tym, żeby każdy uczeń, który do nas przyjdzie, zrobił jak największy postęp, jaki jest w stanie uzyskać – podkreśla Marzanna Garmulewicz.

- Jednym zdaniem, jesteśmy szkołą, która pozwala uczniom rozwinąć skrzydła – dodaje Ewa Kolus.

Ale w tym kształceniu, i zdobywaniu wiedzy, ani uczniowie, ani nauczyciele nie zapominają o drugim człowieku, o potrzebujących.

- Jesteśmy szkołą stowarzyszoną w organizacji Unicef – mówi Marzanna Garmulewicz. – W zeszłym roku realizowaliśmy bardzo ciekawy projekt pod nazwą „Wszystkie kolory świata”. Uczniowie przygotowali 31 lalek, które następnie trafiły na licytację. Zdobyte w ten sposób pieniądze przekazaliśmy na pomoc afrykańskim dzieciom.

- Nasza młodzież angażuje się w różne akcje charytatywne, które zresztą sama wynajduje. Czy to jest zbiórka żywności, czy Szlachetna Paczka. Oni też szukają osób, którym należy pomóc – chwali uczniów Artur Knap. – Współpracują też z domem dziecka, odwiedzają jego mieszkańców, w razie potrzeby pomagają.