W marcowym wydaniu Echa Dnia w dziale REGIOEDUKACJA ukazał się wywiad z nauczycielkami Szkoły Podstawowej KSP. Przedstawiamy Państwu tekst tego artykułu.

Szkoła z pasją

Kolegium Szkół Prywatnych w Kielcach w tym roku świętuje 20-lecie istnienia. Pracują w nim nauczyciele, którzy twierdzą, że sucha wiedza, to dziś za mało!

Biała szkoła w Białce Tatrzańskiej, lekcje z muzyką klasyczną, taniec, kółko czytelnicze, a może… wędkowanie? Uczniowie Szkoły Podstawowej nie tylko uczą się, ale również odkrywają świat i swoje zainteresowania.

ROZWÓJ INTELEKTUALNY I EMOCJONALNY

- Doskonale wiem, co ta szkoła ma do zaoferowania swoim uczniom, ponieważ sama jestem jej absolwentką. Dzięki niej dostałam się na wymarzony kierunek na Uniwersytecie Warszawskim, skąd powróciłam właśnie tu, by śladem moich nauczycieli, uczyć dzieci z pasją – mówi Matylda Gizowska, polonistka w Kolegium Szkół Prywatnych w Kielcach, która jest również koordynatorem i menadżerem Centrum Edukacyjnego British Council.

Niezmiennie od lat Kolegium Szkół Prywatnych stawia nie tylko na rozwój intelektualny uczniów, ale również emocjonalny. Organizowane są różnego rodzaju zajęcia pozaszkolne: lekcje filmowe, muzealne, plenerowe. Uczniowie wyjeżdżają do Białki Tatrzańskiej skosztować białego szaleństwa. Także wiosną odbywają się kilkudniowe wycieczki. W zeszłym roku dzieci były na Słowacji, w tym zwiedzą między innymi Pragę.

- Te wycieczki są znakomitą okazją do rozwijania wrażliwości uczniów na otaczający ich świat. Są połączeniem kilku aspektów rozwoju dziecka – podkreśla Matylda Gizowska. –Zależy nam, żeby wspierać naszych uczniów w procesie ich kształcenia i uczyć logicznego myślenia, co teraz jest bardzo ważne. Liczy się kreatywność, a nie tylko sucha wiedza, stąd pomysł wprowadzenia w naszej szkole różnych projektów edukacyjnych.

Jednym z nich jest projekt „Projekt – Książka” a nad jego realizacją czuwa nauczyciel języka angielskiego, Agata Jarząbek.

- Oprócz wielu zalet takich jak: obcowanie ze słownictwem i składnią angielską głównym aspektem projektu jest wypracowanie w uczniach lekkości
w przyswajaniu anglojęzycznych treści jak również elastyczności w ich konstruowaniu. Kształtuje się także odwaga mówienia w języku angielskim
- ponieważ zadaniem ucznia jest nie tylko przeczytanie książki, wykonanie ćwiczeń do treści i nauka wybranych wyrażeń z lektury lecz przede wszystkim przeprowadzenie przed klasą prezentacji na temat bohaterów i treści ogólnej książki. Wyżej wymienione umiejętności są kluczowe
w efektywnej nauce języka angielskiego, dlatego projekt realizowany jest już w klasach IV szkoły podstawowej.

- Zazwyczaj na lekcjach angielskiego omawia się materiał i stawia się na odtwarzanie. My natomiast trenujemy wszystkie umiejętności jednocześnie
i umożliwiamy dzieciom kreatywne użycie języka. Ważne, żeby uczeń rozumiał tekst pisany, słuchany, biegle wypowiadał się na rozmaite, spontanicznie rzucane tematy– dodaje Agata Jarząbek.

ANGIELSKI OTWIERA DRZWI

„Projekt – Książka” jest projektem dodatkowym, realizowanym w ramach zajęć. Ale szkoła podstawowa w Kolegium Szkół Prywatnych w Kielcach proponuje swoim uczniom także pozalekcyjne formy pracy z językiem angielskim.
- Po pierwsze są to konsultacje, czyli możliwość spotkania ucznia z nauczycielem na indywidualnych lekcjach. Są to zajęcia przeznaczone dla dzieci, które chcą dopracować jakieś zagadnienie, popracować nad daną umiejętnością lub nadrobić zaległości spowodowane np. chorobą- wyjaśnia Agata Jarząbek.
-Drugim typem zajęć dodatkowych są spotkania przygotowujące do udziału w różnego rodzaju konkursach językowych, jak na przykład Ogólnopolski Konkurs Języka Angielskiego FOX.
- Trzeci rodzaj dodatkowych spotkań pozalekcyjnych to kółko przedmiotowe. Jest ono otwarte dla uczniów, którzy, poza programem, chcą poszerzać swoją znajomość słownictwa, struktur gramatycznych, rozwijać umiejętność czytania i pisania, czy też być w kontakcie z kulturą krajów anglojęzycznych – wylicza Agata Jarząbek.

CUDZE CHWALICIE, SWOJE... ZNACIE

Ale nauczyciele nie zapominają także o najważniejszym, o korzeniach, o miejscu z którego dzieci pochodzą. Dlatego też Agnieszka Wicha – nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej Kolegium Szkół Prywatnych opracowała i realizuje projekt – „Świętokrzyskie – moja Mała Ojczyzna”.

- Nowoczesna szkoła powinna oddziaływać nie tylko na intelektualną, ale także na emocjonalną strefę rozwoju dziecka. Edukacja regionalna jest wyznacznikiem dobrze pojętego nauczania i wychowania w szkole – zauważa Agnieszka Wicha. – Edukacja regionalna jest procesem wzrastania w przeszłość, tradycję i kulturę swojej ziemi rodzinnej, a tym samym uczy odpowiedzialności i zaangażowania w życie środowiska lokalnego i rodzinnego. Poznawanie świata przyrody podczas zajęć empirycznych jest pasjonujące dla każdego człowieka, zarówno małego, jak i dużego. Na tego typu zajęciach nie sposób się nudzić.

Dziecięca chęć poznawania jest źródłem późniejszej ciekawości intelektualnej, dlatego należy ją pielęgnować. Nauczyciel powinien być przewodnikiem
i doradcą dziecka.

- Aby osiągnąć sukces, wskazane jest stosowanie aktywizujących metod pracy – mówi Agnieszka Wicha. – Staram się przede wszystkim przybliżyć dzieciom z Kielc i okolic piękno Kielecczyzny. Lokalny patriotyzm wzmacnia się poprzez organizowanie wycieczek, prelekcje z przewodnikiem, zapoznanie z miejscowymi legendami, zabytkami i historią stolicy województwa świętokrzyskiego.

NIE TYLKO CZYTANIE NA KÓŁKU CZYTELNICZYM

Świat ten bliższy i dalszy, prawdziwy i bajkowy mogą odkrywać dzieci podczas zajęć koła czytelniczego.

- Nadrzędnym celem jest rozbudzenie w uczniach zainteresowań, zamiłowań czytelniczych – podkreśla Sylwia Klusek, nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej, opiekunka koła. Im wcześniejszy kontakt z literaturą, tym łatwiej potem ludziom w życiu zawodowym. Obcowanie z literaturą kształtuje w dzieciach wyobraźnię, uniwersalne wartości, ale uczy też myślenia, pozwala w sposób świadomy i wartościujący odbierać treści, a także wyciągać to, co istotne, a co nieistotne – pomijać.

O zaletach czytania można mówić więcej.

- Ważne, żeby u małych dzieci jak najwcześniej rozwijać potrzebę kontaktu z literaturą, ponieważ ułatwia to kształtowanie ich osobowości. Dzieci, oprócz tego, że aktywnie uczestniczą w życiu kulturalnym, uczą się też funkcjonowania w różnych rolach społecznych – wymienia Sylwia Klusek. – Dodatkowo czytanie poszerza zasób słownictwa i uczy ortografii.
Kółko jest skierowane do uczniów klas drugich i trzecich szkoły podstawowej. A nudzić się tu nie sposób, bo kółko czytelnicze do czytania książek się nie ogranicza.
- Poznajemy literaturę światowych i polskich autorów, dzieci uczą się czym jest rodzaj literacki, piszą scenariusze sztuk, odgrywają scenki, w których wcielają się w różne bajkowe postacie. Uczniowie uczestniczą też w zajęciach bibliotecznych w bibliotece szkolnej oraz miejskiej, podczas których uczą się katalogować książki, wymienia Sylwia Klusek.

NA RYBY?

Dzieci mają w czym wybierać. Alternatywą dla zajęć w zamkniętych pomieszczeniach są różne formy aktywności na świeżym powietrzu. Jedną z takich propozycji jest rzecz rzadko spotkana w szkołach: kółko wędkarskie.

- Prowadzę klasę pierwszą, w której mam kółko wędkarskie. Ułożyłam program z edukacji przyrodniczej, który nazywa się „Klasa z pasją” – mówi Aleksandra Hanulak, nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej i języka angielskiego. – Głównym założeniem programu jest rozwijanie u dzieci pasji, propagowanie wędkarstwa. W dobie szeroko rozwiniętej technologii, Internetu, zależy mi, żeby chociaż na chwilę oderwać od tych dóbr dzieci
i zmotywować je, by razem z rodzicami spędzały czas na świeżym powietrzu, obcowały z naturą.

Dzieci zdobywają podstawowe umiejętności, które pozwolą im na samodzielne wędkowanie. Pasją do wędkowania stara sie je zarazić zarówno nauczycielka, jak również zaproszeni goście. Kółko współpracuje z Kołem Wędkarskim Bartek w Zagnańsku.

- We wrześniu w gminie Zagnańsk odbył się piknik rodzinny, tu również odbywają się zajęcia praktyczne z wędkowania – wymienia Aleksandra Hanulak. – Dzieci mają spotkania z ludźmi zaangażowanymi w wędkarstwo. Odwiedził nas także reprezentant kadry narodowej w dyscyplinie spławikowej, Łukasz Adamczyk. Jest w juniorach, a więc jest niewiele starszy od moich uczniów. To spotkanie było dla nich bardzo ciekawe.

Mali adepci wędkarstwa uczą się co to jest zanęta, przynęta, jakie jest wyposażenie wędkarza, ale przy okazji poznają gatunki ryb i ich specyfikę. Co ciekawe jednakowo zainteresowane są zarówno dziewczynki, jak i chłopcy. – W klasie pierwszej dzieci są chłonne wszelkiego rodzaju aktywności
i wiedzy. Są otwarte na otaczający je świat – podkreśla nauczycielka.

MUZYKA ŁAGODZI OBYCZAJE

Znakomicie na rozwój dziecka wpływa też muzyka klasyczna. Dlatego Aleksandra Hanulak wprowadziła jej elementy na zajęciach z edukacji wczesnoszkolnej.

- Nie jest to kółko muzyczne – zaznacza. – Przed każdymi zajęciami z języka angielskiego dzieci słuchają przez kilka minut wielkich kompozytorów. Najczęściej Mozarta. To sygnał do rozpoczęcia lekcji. Muzyka klasyczna bardzo dobrze wpływa na dzieci, uspakaja, harmonizuje, poprawia pracę serca. Niestety rzadko gości w domach, nie ma jej w popularnych rozgłośniach radiowych. Pozwalamy dzieciom się na nią uwrażliwić, poznać jej piękno.

Muzyka niejedno ma imię. Można jej słuchać, ale można też do niej tańczyć. I to w różny sposób, o czym także mają okazję przekonać się uczniowie Kolegium Szkół Prywatnych.

RUCH TO ZDROWIE

- Prowadzę dla dzieci dodatkowe zajęcia taneczne, podczas których pozwalam im rozwijać pasję taneczną – mówi Paulina Lech, nauczyciel wychowania fizycznego. - Realizujemy tańce latynoamerykańskie (cza-cza, salsa, samba) oraz tańce standardowe. Uczymy się również układów typu disco do muzyki współczesnej. Dzieci razem ze mną układają choreografię. Bardzo cieszą się na te zajęcia i zdobyte na nich umiejętności starają się później gdzieś wykorzystać. Występujemy między innymi podczas różnych szkolnych uroczystości. To bardzo mobilizuje.

W szkole prowadzone są również zajęcia z gimnastyki korekcyjnej dla uczniów mających wady postawy.

- Zajęcia z wychowania fizycznego nie są traktowane jako typowy trening. Prowadzę je tak, żeby osoby uprzedzone do ruchu, mogły się na nich odnaleźć. Staram się zaszczepić w dzieciach pasję do gimnastyki i rekreacji, żeby wiedziały, że czas wolny można również spędzać aktynie, a nie tylko siedząc przed telewizorem lub komputerem.

Uczniowie uczą się zdrowego trybu życia. Poznają znaczenie ruchu, przy okazji dowiadują się, jak ważne jest to, co jedzą.

- Prowadzę z dziećmi pogadanki również na tematy żywieniowe. Zależy nam, żeby nasze dzieci były zdrowe oraz wiedziały jak aktywnie spędzać wolny czas – podkreśla Paulina Lech.

18.jpg

 

 

alt