We wtorkowym wydaniu Echa Dnia w dziale REGIOEDUKACJA (z dn.23.04.2013 r.) został zamieszczony artykuł o naszej Szkole. Wywiadu udzielili nauczyciele z Gimnazjum Językowego i Liceum Ogólnokształcącego KSP. Poniżej zamieszczamy tekst tej publikacji
Szkoła, która pomaga uczniom rozwinąć skrzydła
Gimnazjum i liceum ogólnokształcące w Kolegium Szkół Prywatnych w Kielcach stawiają nie tylko na rozwój wiedzy i umiejętności młodzieży.
- Za kilka, kilkanaście lat to właśnie ci młodzi ludzie będą kreować naszą rzeczywistość. Dlatego zależy nam, by jak najlepiej przygotować uczniów do życia – mówi Marzanna Garmulewicz, nauczycielka fizyki w Kolegium Szkół Prywatnych w Kielcach.
- Wpajamy uczniom szacunek dla powszechnie przyjętych wartości, aby stali się godnym naśladowania przykładem. Naszym zadaniem jest połączenie tradycyjnych wartości z otwartością na zmiany zachodzące w świecie – mówi Marzanna Garmulewicz. – Między innymi właśnie ten cel znalazł się w misji szkoły. Misja została określona i zaakceptowana przez wszystkich nauczycieli kilkanaście lat temu, ale patrząc z perspektywy czasu oraz zmian społeczno-politycznych, staje się ona coraz bardziej aktualna. Nasze założenia nie tylko nie tracą na wartości, ale nieustannie zyskują.
AKTYWNI MŁODZI OBYWATELE
Wiele działań Kolegium Szkół Prywatnych koncentruje się właśnie w obrębie tej misji.
- Przede wszystkim chcemy jak najlepiej przygotować uczniów do udziału w życiu społecznym, żeby stali się aktywnymi obywatelami regionu, kraju oraz Europy – podkreśla Ewa Kolus, nauczycielka historii w szkole podstawowej, gimnazjum i liceum ogólnokształcącym.
Młodzież już od najmłodszych lat, niemal na własnej skórze, poznaje mechanizmy demokracji.
- Co roku odbywają się wybory do samorządu szkolnego. Uczniowie mogą w nich aktywnie uczestniczyć. Jest więc kampania przedwyborcza, debata, podczas której kandydaci prezentują swoje programy oraz same wybory. Przy okazji wyborów prezydenckich czy parlamentarnych również takie organizujemy w szkole, szczególnie dla młodzieży licealnej, żeby mogła posmakować, co to znaczy, że każdy z nas dysponuje tym jednym głosem. To kształtowanie świadomości obywatelskiej to jeden z ważniejszych celów, jaki nam przyświeca – podkreśla Ewa Kolus.
Młodzież poznaje swoje miejsce we Wspólnocie Europejskiej.
- Zależy nam, żeby stali się przyszłymi, aktywnymi obywatelami Europy, żeby z dumą przyznawali się do swoje polskości. Dlatego co roku, w maju organizujemy Dzień Unii Europejskiej, przy okazji którego uczniowie gruntowanie poznają historię Unii Europejskiej, ojców-założycieli, tradycję, kulturę i ustroje państw członkowskich – wymienia Ewa Kolus.
PATRIOTYZM REGIONALNY
To poznawanie zaczyna się jednak od tego, co najbliższe.
- Chcemy kształtować postawę patriotyczną poprzez okazywanie szacunku do historii, kraju, regionu i kulturowego dziedzictwa. Uczymy dumy z własnej ojczyny, zarówno tej dużej, jak i tej małej, najbliższej. Pomagają w tym konkursy o charakterze regionalnym – wyjaśnia Ewa Kolus. – Jednym z nich, realizowanym cyklicznie, jest konkurs „Rodzinne korzenie – zostań badaczem domowej historii”. Już odbyły się cztery jego edycje. Za każdym razem spotkał się z dużym zainteresowaniem, co nas bardzo cieszy, ponieważ poprzez poszukiwanie własnych korzeni, młodzież poznaje historię regionu, uczy się zbierać materiały, stając się badaczami tej historii.
Innym projektem edukacyjnym, w którym bierze udział młodzież z klas pierwszej i drugiej gimnazjum jest konkurs zorganizowany przez Ośrodek Myśli Patriotycznej i Obywatelskiej, a dotyczy historii ludności żydowskiej na terenie Kielc. Jej tragiczne losy pozwalają na głębszą refleksję na temat jednej z głównych zasad demokracji, czyli poszanowania praw drugiego człowieka.
- Jednym z zadań było wyszukanie wszelkich informacji na temat wskazanego miejsca, jego historii oraz ludzi z nim związanych. Jest też postawiony duży akcent na historię mówioną, na przekazy ustne, sięganie do wiedzy poprzednich pokoleń, ale z perspektywy współczesności. Jak wiemy, to spojrzenie jest zupełnie odmienne – zauważa Marzanna Garmulewicz.