Święto Konstytucji

Constitution Day

„Naród, który nie zna swej przeszłości, ginie i nie buduje przyszłości.”
30 kwietnia uczniowie klas 0-3 świętowali 230 rocznicę Uchwalenia Konstytucji 3 Maja.
Z tej okazji uczniowie klas 1c i 3b przygotowali prezentację online, w której starali się odpowiedzieć na pytania czym są dla nas Wolność, Ojczyzna i Naród.

On the 3rd of May, 1791, the Four-Year Sejm adopted the first constitution in modern Europe.
The 230th anniversary is a symbol of bold, innovative thinking about the shape of the Republic,
and reminds us all of the sense of responsibility for the country.

3 maja

Aby zalogować się do platformy z lekcjami on-line kliknij poniższy przycisk:

To log on to on-line lesson please click the button below:

KSP on-line

All information how to log on are send via e-register.

Gazetka Szkolna KSP
Światowy Dzień Książki

The World Book Day

23 kwietnia obchodziliśmy Światowy Dzień Książki - doroczne święto organizowane przez UNESCO w celu promocji czytelnictwa. W związku z tym klasa 3a uczestniczyła w zajęciach rozwijających ich zamiłowania czytelnicze. Dzieci przyniosły do szkoły swoje ulubione książki, o których z pasją opowiadały. Wysłuchały również niezwykłego utworu norweskiego pisarza - Klausa Hagerupa pt. "O dziewczynce, która chciała ocalić książki". Dzieci dowiedziały się, co się dzieje z książkami których nikt w bibliotece nie wypożycza. Trzecioklasiści z zapartym tchem wysłuchali historii Anny. Dziękujemy za rekomendację książki mamie uczennicy z klasy piątej. Od dziś możecie wypożyczyć tę lekturę z naszej szkolnej biblioteki. Gorąco polecamy!

On 23rd April, our students celebrated The World Book Day - an annual event organised by UNESCO. Class 3a took part in reading classes.The students brought their favourite books and presetnted them passionately. They had a chance to listen to the work of a Norwegian writer; Klaus Hagerup titled: About a girl, who wanted to save books." The students learnt what happens to the books which nobody reads in the library. We would like to thank the mother of a 3rd form student for the recommendation. You can borrow this book from now on. It is in our library!!!!

20210426 12434220210426 124618

Więcej…

Wyzwanie sportowe

Serdecznie zapraszamy wszystkich uczniów do udziału w wyzwaniu sportowym.
Challenge polega na wytrzymaniu jak najdłużej w pozycji krzesełka przy ścianie.
Do rywalizacji można zgłosić się do 25 kwietnia poprzez wysłanie nagranych filmów, które pokazują jak długo wytrzymuje się w danej pozycji.
Zgłoszenie wysyłamy na maila: Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.
Powodzenia!

Międzynarodowy Dzień Teatru

Z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru,
nasi aktorzy przygotowali filmik o historii tego święta, będziecie mieli możliwość wysłuchania tegorocznego Orędzia przygotowanego przez znaną osobistość teatralną Helen Mirren.
Wszystkim ludziom teatru, których praca składa się na to, co mogą oglądać widzowie – w ich dzień, życzymy najpiękniejszych spełnień twórczych. A widzom – zachwyceń.

Amerykańki Dzień w klasie 5a

American Day in 5a class

Stało się! Dzięki wspaniałemu zaangażowaniu i ciekawości klasy 5a, dzieci przygotowały prezentacje i kilka informacji na temat Stanów Zjednoczonych. Ale, co by to było, gdyby to była tylko teoria? Więc... Pani Joanna Chrzanowska zaprosiła na lekcję swojego kolegę ze Stanów, James'a Scannell'a i jej uczniowie mogli zadawać pytania i porozmawiać po angielsku z prawdziwym Amerykaninem ;) Teraz, wszyscy wiedzą jaka jest pogoda w Kalifornii oraz jakie filmy lubi James.

It happend! Thanks to perfect invovlement and curiosity of the class 5a, kids preprared presentations and some information about The United States. But, what would it have been, if it had only been a theory? So... Miss Joanna Chrzanowska invited her friend James Scanell from the States and her students could ask some questions and speak English with Native American ;) Now, they all know what the weather is like in Calofornia or what movies James likes.

5a american day

TALENT SHOW

TALENT SHOW

Za nami kolejna edycja szkolnego konkursu TALENT SHOW.
Konkurs skierowany był do uczniów klas IV - VIII szkoły podstawowej oraz klas liceum. Przedstawiono nam swoje zainteresowania, pasje, hobby, osiągnięcia czy talenty. Prezentacja mogła mieć formę zdjęcia lub filmiku. W tym roku talenty uczestników oceniane były przez pozostałych uczniów naszej szkoły, poprzez oddanie głosu za pomocą platformy classroom.
Po wnikliwej analizie wyników głosowania prezentujemy listę zwycięzców:
SZKOŁA PODSTAWOWA
I miejsce:
The another edition of the school TALENT SHOW competition is over.
It was addressed to pupils of IV - VIII grades of primary school and older students in our secondary school. We were shown their interests, passions, hobbies, achievements and talents. The presentation could take the form of a photo or a video. This year, the participants' talents were juried by other students of our school who voted through the online classroom platform.
After a careful analysis of the vote, we present the list of the winners:
PRIMARY SCHOOL
1st place:

II miejsce ex aequo: 2nd place ex aequo: , ,
III miejsce ex aequo: 3rd place ex aequo: , .

LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE
I miejsce ex aequo: Maksymilian Gola, Elżbieta Nowakowska, Julia Tyc.

Dziękujemy wszystkim uczniom za udział w konkursie, życząc dalszych sukcesów w rozwijaniu swoich pasji,
a zwycięzcom gratulujemy.
SECONDARY SCHOOL
1st place ex aequo: Maksymilian Gola, Elżbieta Nowakowska, Julia Tyc.

We would like to thank all the students for taking part in the competition and wish them more success in developing their passions.
Congratulations to the winners!!!

Z niemieckim na "TY" - część 2

With German as thick as thieves - part 2

Tym razem nasi uczniowie powiedzą, jakie zwroty niemieckie każdy powinien znać,
udając się do Niemiec, Austrii czy Szwajcarii oraz dlaczego i jak uczyć się języka obcego. Zapraszamy do wspólnego oglądania

 

Święto liczby Pi - świętem matematyki!

Pi Day – Celebrate Mathematics

Tym razem stawiamy na matematykę, bo 14 marca to święto liczby Pi.
Najlepszą nauką jest zabawa, więc przygotowaliśmy kilka pomysłów dla Was:
– znajdź liczbę Pi (w necie) duuużo liczb po przecinku i wyszukaj ile razy znajdziesz numer swojego domu/mieszkania, albo swoją datę urodzin…
– czy liczba π kryje tajemniczy kod?
– zobacz, skąd się wzięła liczba Pi
– poszukaj ciekawostek o liczbie Pi;
– zrób z mamą Pi-erogi albo zjedz Pi–stacjowe lody;
– zobacz i przeczytaj, jaki wiersz napisała nasza noblistka Wisława Szymborska o liczbie Pi.

This time we focus on mathematics, because March 14th is an annual celebration of Pi.
Best way to learn is through fun and experience so we have gathered a few ideas for you:
- find Pi on Internet and check how many times your flat/house number or your date of birth appears,
- does Pi hold the secret to a color?
- where did Pi come from?
- find any trivia regarding Pi,
- help your mom to make Pi-erogi or eat Pi-stachio ice carem,
- read a poem about Pi written by the Nobel Prize winner Wisława Szymborska.

Gazetka Szkolna KSP
W pustyni i w puszczy- jak wykorzystaliśmy lapbooki do uczenia się?

“In the desert and in the wilderness” - how did we use lapbooks for learning?

Lapbook (albo w wolnym tłumaczeniu „książka na kolanach”) jest bardzo popularny w Stanach Zjednoczonych. Jest to jedno z podstawowych narzędzi wykorzystywanych przez rodziców edukujących domowo. Także w Polsce cieszy się coraz większą popularnością, dlatego też można znaleźć coraz więcej gotowych materiałów w języku polskim do stworzenia lapbooka.
Uczniowie klasy szóstej podczas omawiania lektury wykonali swoje lapbooki.
Powstały bardzo interesujące projekty, szóstoklasiści zgodnie stwierdzili, że taki sposób przyswajania wiedzy bardzo im się spodobał. Poniżej przedstawiamy kilka rad dla tych, którzy chcą stworzyć swoje pierwsze lapbooki:
1. W lapbooku nie wklejamy kserówek, piszemy, rysujemy samodzielnie, wykorzystujemy różne elementy do wklejania: okienka, koperty itp.
2. Korzystamy z książki, nie przepisujemy gotowych opracowań z Internetu.
3. Lapbook tworzymy na bieżąco podczas czytania lektury, nie zostawiamy na ostatnią chwilę.
4.Przygotuj zagadki, rebusy, gry związane z lekturą i umieść je w lapbooku.

A lapbook is very popular in the United States and it is one of the basic tools used by home educating parents. Also in Poland it is becoming more and more common therefore you can find more and more ready-made materials in Polish to create a lapbook.
Our sixth grade students made their own lapbooks while discussing the book in the lesson. Many interesting projects were created and sixth graders found this way of learning very useful.
There are some tips below for those who want to create their own first lapbooks:
1.Do not paste photocopies in the lapbook, write or draw yourself, use various elements for pasting such as windows, envelopes etc.
2. Use the book, do not rewrite ready-made studies from the Internet.
3. Create a lapbook on a regular basis while reading it, do not leave it at the last minute.
4. Prepare puzzles, riddles or games related to reading and put them in a lapbook.

20210315 14522520210315 145704

Więcej…

St. Patrick's Day

St. Patrick's Day

KSP łączy się z Irlandią i świętuje Dzień Świętego Patryka. Podczas zajęć języka angielskiego z Joanną Chrzanowską, jej uczniowie uczyli się o historii Irlandzkiego święta oraz symbolach Irlandii. Oczywiście, nie obyło się bez zabawy i gier. Sprawdźcie te zielone zdjęcia ;)

KSP is connecting with Ireland and celebrating St. Patrick's Day. During English classes with Joanna Chrznowska, her students were learing about the history of Irish holiday and symbols of Ireland. Of course, lessons weren't without fun and games :) Check the green photos ;)

IMG 20210317 1140445a

Więcej…

8 marca - pamiętamy o prawach kobiet

International Women's Day and calling for women's rights

Czy wiesz, że kobiety stosunkowo nie dawno uzyskały prawa wyborcze?
O swoje prawa wyborcze kobiety same zaczęły się upominać zakładając w USA i Wielkiej Brytanie ruch społeczny sufrażystek pod koniec XIX i na początku XX w. Panie poprzez protesty, petycje i akty nieposłuszeństwa obywatelskiego chciały zwrócić uwagę na złą, sytuacje kobiet i przez to zmienić świadomość społeczną odmawiającą im równouprawnienia.
Pierwszym krajem, który przyznał kobietom powszechne prawo wyborcze, była w 1893 r. Nowa Zelandia. W 1902 r. dołączyła do niej Australia. W roku 1913 prawa wyborcze otrzymały kobiety w Norwegii, w 1915 r. – w Danii i Islandii.
W Polsce prawa wyborcze kobietom przyznano w 1918 r. W USA powszechne prawo wyborcze kobiety uzyskały w 1920 r. a w Wielkiej Brytanii 1928 r.
W grudniu 2015 roku prawo do głosowania zdobyły kobiety w Arabii Saudyjskiej. Wciąż jednak istnieją kraje, gdzie kobiety są pozbawione tego prawa, np. w Brunei lub prawo to przyznaje się kobietom z wykształceniem, tak jak jest w Libanie.
Pierwszą kobietą w historii, która uzyskała dyplom ukończenia studiów wyższych i tytuł zawodowy licencjata (bachelor's degree), była Amerykanka Catherine Brewer w 1840 r. W Polsce wyższe uczelnie zostały otwarte dla kobiet w 1894 r. Jako pierwszy zielone światło dla kobiet chcących robić karierę naukową zaświecił Uniwersytet Jagielloński.
Jedną z najwybitniejszych kobiet nauki jest Maria Curie-Skłodowska, która dwukrotnie zdobyła nagrodę Nobla w dziedzinie chemii w 1903 i 1911 r. Warto wspomnieć, że słynna chemiczka znalazła możliwość kształcenia w owym czasie na paryskiej Sorbonie. Bowiem w 1891 r. nie było to możliwe w Królestwie Polskim.
Pierwszą Polką powołaną na wysokie stanowisko ministerialne była Irena Kosmowska, posłanka na Sejm w latach 1919–1930 z listy PSL Wyzwolenie, która pełniła funkcję wiceministra opieki społecznej w Rządzie Tymczasowym powołanym przez Ignacego Daszyńskiego.
Pierwszą Polką w roli premiera była dopiero Hanna Suchocka (1992–1993).
Pierwszą kobietą wybraną na stanowisko prezydenta w demokratycznych wyborach była Vigidis Finnbogodottir, która w 1980 r. została prezydentem Islandii, zaś pierwszą kobietą na świecie na stanowisku premiera była Sirimavo Bandaranaike z Sri Lanki, która piastowała ten urząd trzykrotnie w latach 1960–65, 1970–77, 1994–2000.
Kobiety po raz pierwszy dopuszczono do zawodów lekkoatletycznych na igrzyskach olimpijskich w Amsterdamie (1928). Pierwszą polską olimpijką była Wanda Dubieńska.

The 8th March is a good occasion to remind all that equality between men and women is still a job incomplete. Even nowadays women's rights are permanent broken on many occasions and women alone are exposed to discrimination and social exclusion. Within a few last years things are getting much better, but it is long term effort and in this field there is still lots to do particularly if it comes to breaking stereotypes of woman's role in contemporary world.

z23771731IHMaria Sklodowska Curie zostala uznana za najwaznie

Zajęcia z gwary mazurskiej

Mazurian dialect Classes

Dziś klasa 2A naszego Liceum gościła na lekcji Panią Justynę Kozłowską z Giżycka - nauczycielkę j.polskiego i historii oraz logopedę. Na zajęciach podjęliśmy temat terytorialnych odmian języka, a w szczególności gwary mazurskiej.
Zapoznaliśmy się nie tylko z charakterystycznymi cechami mowy mazurskiej, ale także wykonaliśmy ćwiczenia praktyczne pod nadzorem giżycczanki. Mieliśmy możliwość przeczytania trudnych wyrazów, wysłuchania tekstu w mowie mazurskiej i jego przetłumaczenia, czy zagrania na LearningApps. Dowiedzieliśmy się sporo o kulturze Mazurów, a nawet podjęliśmy tematykę dotycząca ekologii mazurskich jezior!

Today, class 2A of our high school, had classes with Mrs. Joanna Kozłowska from Giżycko, a Polish language and history teacher and also a speech therapist. We were talking about different dialects, especially the Mazurian one. We were performing some practical exercises under the watchful eye of the teacher from Giżycko. We got to know difficult words in Mazurian dialect, listened to some texts in the above -mentioned dialect as well as we played LearningApps. There were some facts about the Mazurian culture to learn and something about the ecology of the lakes too.

zdj1zdj2

Więcej…

Lekcja muzealna licealistów

Dziś nasi licealiści mieli okazję wziąć udział w warsztatach muzealnych zatytułowanych "Gdy cesarz Napoleon... Historia Polski na przełomie XVIII i XIX wieku jako tło historyczne Pana Tadeusza" - prowadzonych z sali warsztatowej Muzeum Pana Tadeusza we Wrocławiu
Edukator przedstawił nam całą gamę kontekstów związanych z kulturą Polski tamtego okresu. Dowiedzieliśmy się, w jaki sposób działali Polacy, próbując odzyskać niepodległość; poznaliśmy okoliczności powstania Księstwa Warszawskiego oraz wyprawy Napoleona na Moskwę. Zobaczyliśmy ponadto zabytkowe ilustracje, ukazujące postacie historyczne i umundurowanie polskich żołnierzy walczących u boku Bonapartego.
Cały materiał połączony był fenomenem literackim Pana Tadeusza, którego fragmenty odczytywaliśmy i odnosiliśmy do poszczególnych elementów tematu lekcji. Warsztaty muzealne niezwykle urozmaiciły zajęcia w trybie online. Mogliśmy poszerzyć i zweryfikować szeroką wiedzę historyczną... nawet w zakresie medycyny!

High School Museum Lesson Today our students were able to participate in the museum workshops titled "During Napoleon's times... History of Poland during the turn of the XVIII and XIX century as the historical background of Pan Tadeusz" that were conducted from the halls of the Pan Tadeusz Museum in Wrocław. The educator presented us with a range of contexts that are connected to the culture of Poland related to that period of time. We discovered the way in which Poles operated in order to regain independence, circumstances that led to the creation of The Dutchy of Warsaw, and Napoleon's march to Moscow. Moreover, we were able to see illustrations of the historical figures and uniforms that Polish soldiers used to wear when fighting alongside Napoleon's army. The whole lesson was intertwined with the literary phenomenon of the Pan Tadeusz. We read passages of the novel that had a connection to the particular topics of our lesson. Museum workshops incredibly varied the way in which online classes are usually conducted. We were able to extend and verify our vast knowledge in the fields of history and medicine!

muzeum1muzeum2

Więcej…

Strona 22 z 82